De verleiding heeft een doel: extra omzet. Marktonderzoeker GfK berekende dat
de week voorafgaand aan de paasdagen dit jaar waarschijnlijk goed is voor
een omzet van 712 miljoen euro. De omzet van een gemiddelde week ligt rond
575 miljoen euro.
Bewustere consumenten
Vorig jaar was de paasweek goed voor een omzet van 710 miljoen euro. De
omzetstijging zal dit jaar minder scherp zijn dan in voorgaande jaren. De
recessie is hier debet aan. "Consumenten zijn wel bewuster geworden en
bovendien was de groei de voorgaande jaren extreem”, aldus hoofdonderzoeker
Joop Holla van GfK.
Toch zal de consument waarschijnlijk iets meer uitgeven aan de boodschappen.
Dat komt vooral doordat er minder buiten de deur wordt gegeten en mensen
zich toch willen verwennen. "Bovendien is er een verschuiving van ik naar
wij: Pasen zal meer in familieverband worden gevierd”, zegt Holla.
Luxe assortiment
Het flinke assortiment speciale producten die supermarkten als Albert Heijn
(Excellent), Super de Boer (Superieur) en Jumbo (Exclusief) in de schappen
leggen, haalt de consument bovendien over in zijn buidel te tasten. "Het
maakt niet uit waar je winkelt, er is weer een flink luxe assortiment in de
schappen.”
De prijs is echter in tijden van financiële crisis erg belangrijk.
Verscheidene ketens hebben dan ook voordelige paasmenu’s samengesteld. "Het
is duidelijk dat iedereen hierop inspeelt”, aldus Holla. De verschillen
tussen de supermarkten met meer service en de zogeheten discounters wordt
hierdoor iets kleiner. Want ook Lidl biedt de klanten luxe producenten.
Ontbijt en lunch
Ligt tijdens de kerstdagen de nadruk op het diner, met Pasen staan het ontbijt
en de lunch centraal. Verscheidene broodsoorten, verse sappen en speciale
vleeswaren zijn in de supermarkten te vinden. Maar natuurlijk kan de 'zoete
inval' niet ontbreken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl